Saagem tuttavaks – Mart Lajal! Päris oma sõnadega, päris algusest kuni Dakari ralli ja KTM Eestini välja. Loe ja kuula tema põnevatest kogemustest ning piilu motospordimaailma telgitagustesse.
“Elasin Mustamäel üheksakordses majas, neljandal korrusel, kus panin oma magamistoas tükkidest mopeedi kokku. /…/ Panin selle täiesti sõidukorda ja koos sõbraga tõstsime selle siis kahekesi Mustamäe majas lifti,” kirjeldas Lajal mälestusi oma esimesest mootorrattast.
Ohvitseri maja pargis kardisõiduga alustanud ja hiljem Jaan Küünemäe all Kalevi klubis treeninud Lajal tõusis kiirelt meistrite tasemeni, ka kohustuslik sõjavägi ei rikkunud sportlase karjääri. Lajali nimel on lugematu arv tiitleid alates Nõukogude Liidu Meistrivõistlustest kuni Eesti Meistrivõistlusteni välja.
Pidevalt uusi väljakutseid otsiv Lajal jõudis viimaks Dakari rallile aastal 2003, seda esimese eestlasena. Tollal sai Lajal ratta kätte nädala enne võistlust ja ta sõnas, et tal puudus igasugune tunnetus uue masinaga. “Enne starti oli hirm suur, kuid peagi sai rattaga harjutud ja kui jõudsime Aafrika pinnale, hakkas alles õige Dakar pihta,” kirjeldas Lajal esimesi päevi ralliseiklusel.
Ööd veedeti telkides ja seda nullkraadise temperatuuriga. Iga päev ootasid sportlast uued väljakutsed. Üle 500 kilomeetri katseid ja nõndaviisi mitmeid päevi järjest. Ühel sõidupäeval juhutus aga õnnetus. “Kindlasti tuli see kukkumine ka väsimusest, kuid ma sõitsin selle päeva lõpuni. Kukkumisest murdus mul jalaluu ning kui võtsin sõidusaapa jalast, tundsin, et jalg loksub all /…/ hiljem pandi jalg kruvidega jälle kinni,” kirjeldas Lajal sündmuste kulgu. Olles ise optimist lootis ta sõitu jätkata, kuid arstid sama meelt polnud ning lugesid võistluse talle lõppenuks.
Härdalt sõnas Lajal, et see on üks väheseid projekte, mis tal on pooleli jäänud. Siiski peab ta seda kogemust oluliseks ja inspireerivaks.
Mitu käiku oli Mardi esimesel treeningrattal, mis juppe toodi omal ajal Riiast ning milline on olnud KTMi Eestisse toomine, uuri lähemalt videost!